Medicinska fakta, nya rön, regler och människor

Wall of Hope - Thomas Holmqvist

Thomas Holmqvist framför ”Wall of hope” på Världskonferensen. En vägg som samlar budskap till Internationella Psoriasisdagen 2015.

Intensivt. Det är det ord som poppar upp i hjärnans ändlöst ringlande korridorer under dessa dagar på Världskonferensen om psoriasis och psoriasisartrit 2015. Hela tiden väller nya intryck och information över mig och jag hinner knappt forsla all fakta till rätt lagringsrum. Medicinsk fakta ska hit, nya rön om hur hud och leder reagerar, var för sig eller tillsammans, ska dit. Psykosociala och psykologiska faktorer som inte hade ett förutbestämt utrymme måste få sin plats. Regler för hur mediciner ska godkännas och hur man bemöter sina patienter i olika länder får läggas på hög för senare sortering. Nya ansikten och namn som strömmar mot en ska sorteras upp till individer från att varit en stor grupp av människor utan någon relation eller bakgrundshistoria. Men efterhand faller det på plats för att kunna bearbetas med reflektion och analys.

Mina frågor är bara delvis besvarade känns det som med alla denna massiva information på ett främmande språk. Det vetenskapliga språket är inte allt lätt att förstå ens på svenska, och förståelsen ökar inte direkt på grund av föreläsningarnas engelska fackspråk. Det behövs tid att gå igenom alla anteckningar och programmet för att reda ut och kunna ta till sig. Tid till reflektion: vad var det som egentligen blev sagt? Vad säger dessa resultat egentligen? Kommer bemötande och psykologiska bedömningar bli ett större inslag i svensk vård? Det känns som frågorna och funderingarna istället blir fler än svaren. I alla fall för tillfället. Det ökar egentligen bara min nyfikenhet och vilja till att få veta mer. Att få lägga mitt egna pussel med alla de bitar jag har hittat här på konferensen.

Det största är nog ändå alla dessa människor som jag möter. Deras engagemang, intresse, vilja och energi för psoriasis och psoriasis artrit. Här möts de professionen och de som är i behov av deras kunskap och forskning i ett samarbete för en bättre tillvaro i dag och för framtiden. Alla dessa intryck formar och omdanar min egen kunskap och erfarenhet till något större, en bredare och djupare kunskap och förståelse som ja hoppas kunna förmedla vidare. Jag drar mig strax tillbaka för att lägga mitt pussel, bit för bit. När de bitar jag har sedan har kommit på plats så hoppas jag kunna visa upp en någorlunda sammantagen bild av konferensen och det som kommit ur den.

På återhörande!

/Thomas

Kommentera

